Een ongeluk zit in een klein hoekje. Toch is het lastig als je iPhone stuk gaat. Wat er ook is gebeurd, hier moet je op letten bij het laten repareren van jouw iPhone.
1. Ben je verzekerd of heb je nog garantie?
Misschien een logische tip, maar een eerste stap om te ondernemen als je iPhone niet meer (naar behoren) functioneert is om te kijken of er nog garantie op de telefoon zit. Ga ook even na of je hier toevallig niet voor verzekerd bent. Is je telefoon bijvoorbeeld op vakantie stukgegaan en heb je een reisverzekering afgesloten? Dikke kans dat je dan een deel van het geld van de reparatie terug kunt vragen.
2. Bekijk het kostenplaatje
Ga altijd eerst even (online) langs voor advies. Bekijk dan even het kostenplaatje. Was de telefoon al toe aan vervanging of een upgrade? Misschien kun je het dan beter laten. Ben je gehecht aan het toestel of ben je er gewoon blij mee en is de reparatie niet al te duur? Dan kun je het beste voor een reparatie gaan. Daar kun je snel weer mee vooruit.
3. Vertrouw niet blind elke reparatie zaak
Check altijd van tevoren de reviews van een reparatie zaak. Sommige zaken zijn niet helemaal betrouwbaar of leveren geen goede producten of service. De zaak of keten Phone Repairs, die door het hele land heen zitten, hebben bijvoorbeeld hoge recensies.
4. Gebruikt het bedrijf onderdelen van Apple?
Waar je tijdens het lezen van die recensies en het struinen op websites vooral op moet letten is of het bedrijf gebruik maakt van originele Apple onderdelen. Als dat zo is, dan hebben ze vaak ook goede recensies en komt het meestal wel goed met jouw reparatie. Je kunt het ook altijd nog even navragen.
Het is niet voordelig op de lange termijn om naar een bedrijf te gaan dat gebruik maakt van goedkopere merkloze onderdelen. De kans dat deze onderdelen mankementen gaan vertonen en niet goed aansluiten op de Apple apparatuur is namelijk zeker aanwezig.
5. Kunnen ze een back-up maken van jouw bestanden?
Het is altijd fijn als het bedrijf jou ook kan helpen met het terug krijgen of extern opslaan van al jouw bestanden. Het allergrootste euvel met het stukgaan van een telefoon is namelijk wel alle foto’s en andere leuke dingen die er op opgeslagen staan.
6. Let op de garantieperiode na de reparatie
Na de reparatie krijg je bij betrouwbare en goede zaken als het goed is een nieuwe garantie looptijd op het onderdeel dat gerepareerd moest worden. Check van tevoren hoe lang dit is! Het is gebruikelijk dat dit 3 tot 12 maanden is. Bedrijven die één maand aanhouden, kun je beter overslaan.